

Xerrada científica sobre l’Alzheimer
El Dr. Jordi Clarimón és doctor en Ciències Biològiques, investigador titular i IP de la Unitat de Genètica de Malalties Neurodegeneratives de l’Institut d’Investigació de l’Hospital Sant Pau de Barcelona.
Hem tingut la sort de poder escoltar-lo a la xerrada científica que ha fet als alumnes de 1r de batxillerat sobre “Genètica i malalties neurodegeneratives: l’exemple de l’Alzheimer”. En aquesta ha parlat del paper fonamental en la recerca en aquesta malaltia i com aquesta ha generat avenços en el coneixement de les seves bases biològiques. L’activitat, organitzada per la Fundació Institut de Recerca de l’Hospital de la Santa creu i Sant Pau, s’emmarca dins el primer projecte que realitzen aquests alumnes de Biologia i Salut sobre l’alzheimer.


El Dr. Clarimón ha iniciat la sessió reflexionant amb els alumnes sobre la dimensió d’aquesta malaltia a escola mundial, que comparativament en xifres és molt més important que l’actual pandèmia de coronavirus. Segons l’Organització Mundial de la Salut, com cita el biòleg, al món es diagnostica un nou cas de demència cada tres segons. Seguint amb les xifres, 2,5 milions de persones moren al món a causa de la demència, per la qual cosa, conclou Clarimón, es tracta d’una patologia molt prevalent i la 5a causa de mort.
S’incrementarà al llarg dels anys?
El doctor ha fet aquesta consulta als nostres estudiant, coincidint amb ells que, donat que cada vegada la població arriba a edat més avançada (l’esperança de vida a Espanya és de 83 anys de mitjana), cada cop hi haurà més gent amb demència al món. Actualment, ha comentat, s’està fent molta recerca, però ara per ara no hi ha un tractament.
Clarimón ha parlat de l’origen de la malaltia de l’alzheimer que deu el seu nom al psquiatre Alois Alzheimer que va fer importants descobriments sobre les plaques amiloides i els cabdells neurofibril·lars investigant el cervell d’una pacient quan aquesta va morir a l’edat de 54 anys.


Segons va explicar el Dr. Clarimón, el que succeeix en l’evolució de la malaltia de l’alzheimer és que les neurones moren i que la massa gris -on es troben l’hipocamp i la memòria a curt termini- també disminueix. L’alzheimer sobretot es caracteritza per una disminució de la memòria recent.




L’alzheimer és una malaltia degenerativa progressiva que pot tenir una evolució de força anys, com va explicar el Dr.Clarimón


Diagnòstic i tractament
L’objectiu de la recerca sobre aquesta malaltia és que el diagnòstic es pugui fer en etapes primerenques, quan encara no hi hagi demència i no hagi afectat la memòria. Les proves diagnòstiques es realitzaran mitjançant punció lumbar per extreure líquid cefalorraquidi. Això tindrà un impacte directe en el tractament que es farà en aquests pacients, i que tindran a veure amb l’aplicació de molècules que modifiquin o alenteixin el procés degeneratiu. En aquest punt, doncs, serà el mateix pacient qui decidirà o participarà de la seva pròpia malaltia, no només els seus familiars.

